Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Onderhoud R0, Brussel | Nieuw type geluidsschermen langs R0 in Beersel en Drogenbos

Onderhoud R0, Brussel | Nieuw type geluidsschermen langs R0 in Beersel en Drogenbos

Het Agentschap Wegen en Verkeer startte in mei met werkzaamheden in de middenberm van de Ring rond Brussel (R0) van Woutersbrakel tot Drogenbos. De verouderde snelwegverlichting werd vervangen door energiezuinige ledverlichting en de stalen vangrails door betonnen stootbanden. “In het najaar worden ook nieuwe geluidsschermen over een afstand van 3,6 km geplaatst”, vertelt projectleider Brecht Vynckier van Willemen Infra, dat de werken in goede banen leidt.

De werken in de middenberm, namelijk het plaatsen van nieuwe verlichtingspalen en betonnen stootbanden, werden nog voor het bouwverlof afgerond. Brecht Vynckier: “Zowel de oude vangrails als verlichtingspalen hadden het einde van hun levensduur bereikt en werden, samen met het struikgewas in de middenberm, verwijderd. Vervolgens werden twee nieuwe betonnen stootbanden met slipform gegoten en daartussen werden de nieuwe verlichtingspalen geplaatst. In totaal gaat het om twee keer 13 km aan funderingen en stootbanden.”

In totaal gaat het om twee keer 13 kilometer aan funderingen en stootbanden

 

Als gekende speler in de markt is Willemen Infra vertrouwd met projecten met een dergelijke omvang. “Maar gezien de tijdsdruk was dit zeker geen evident project”, aldus Brecht Vynckier. “Het was best een uitdaging om een totaal van 26 km aan funderingen en stootbanden te verwezenlijken binnen 50 kalenderdagen. Bovendien is de middenberm 13 m breed en moest alles in het midden van de berm geplaatst worden. Daardoor was er een groenzone – tussen het berijdbare asfalt en de plek waar we effectief moesten werken – die niet of moeilijk bereikbaar was met vrachtwagens.”

Nieuwe en meer geluidsschermen

Na het bouwverlof startten de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe geluidsschermen. De oude schermen worden afgebroken en er worden ook schermen geplaatst op locaties waar er voorheen nog geen schermen stonden. In totaal zullen er over een afstand van 3,6 km schermen geplaatst worden, waarvan een kilometer op volledig nieuwe locaties. Brecht Vynckier: “De oude geluidsschermen waren dringend aan vervanging toe en ze voldeden ook niet meer aan de normen. Zo zullen de nieuwe, betonnen schermen een stuk hoger zijn en over een langere afstand geplaatst worden.”

De werken in de middenberm, namelijk het plaatsen van nieuwe verlichtingspalen en betonnen stootbanden, werden nog voor het bouwverlof afgerond.

 

De huidige geluidsschermen in Beersel zijn meer dan dertig jaar oud. Op verschillende plaatsen op de binnen- en buitenring ontbreken panelen waardoor het geluid van langsrijdend verkeer amper of zelfs bijna niet meer wordt gedempt. Het Agentschap Wegen en Verkeer besliste daarom om de verouderde schermen te vervangen. De ingrepen zorgen ervoor dat het omgevingslawaai vermindert en de leefbaarheid van de omgeving verbetert. Bij de uitvoering van dit project zal gebruik gemaakt worden van een nieuw type geluidsschermen dat recent pas werd gekeurd. Beersel en Drogenbos zullen na afloop van de werken dan ook de eerste locaties zijn waar dit nieuwe type van geluidsschermen langs de Vlaamse snelwegen te vinden is. Op vraag van de gemeenten Beersel en Drogenbos worden de schermen voorzien van een bruine kleur, om zo mooi in de omgeving te passen.

Totaalpakket

Het plaatsen van de geluidsschermen zelf staat gepland vanaf november 2019. Die werken vinden pas in het najaar plaats omdat ze gecombineerd worden met het onderhoud van een aantal groenzones langs de R0 in Beersel en Drogenbos waar de geluidsschermen komen te staan. “De sterkte van Willemen Infra bij dergelijke projecten is dat we zo goed als alles in eigen beheer uitvoeren. Voor alle werken hebben we eigen personeel en machines. Ook de geluidsschermen plaatsen we volledig zelf. Dat is enerzijds een uitdaging voor ons, maar anderzijds ook zeer interessant voor de rechtstreekse communicatie met de opdrachtgever. Zo’n totaalpakket is zeker een meerwaarde voor de klant”, besluit Brecht Vynckier.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details