Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Prefabconstructie verkort bouwtijd voor nieuwe Vopak-aanlegsteiger

Prefabconstructie verkort bouwtijd voor nieuwe Vopak-aanlegsteiger

Vorige maand werd de eerste paal van de nieuwe aanlegsteiger voor de Vopak Terminal Linkeroever in het Verrebroekdok geslagen. Deze terminal trad in 2008 in werking, heeft 76 tanks en een capaciteit van 140.000 kubieke meter. Voor de bouw van de L-steiger wordt een beroep gedaan op de expertise van de ervaren waterbouwspecialist Herbosch-Kiere.

Steigers, kaaimuren, bruggen, sluizen,… Herbosch-Kiere mikt op alle facetten van waterbouw en is gespecialiseerd in alles waarvoor drijvend materieel nodig is bij de constructie. “Waterbouw is de core business. Er zijn niet zo veel aannemers die dit doen. We werken vooral voor de overheid. Voor de Vlaamse Waterweg, de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge, maar uiteraard ook voor privébedrijven zoals Vopak”, aldus Landerik Van Eynde, projectleider bij Herbosch-Kiere.

Volledige bouw
De nieuwe L-steiger biedt bijkomende aanmeervoorzieningen voor de terminal, die een opslagplaats is voor vloeibare chemicaliën die vaak per schip geleverd worden. Tankers tot 80.000 DWT zullen er kunnen aanleggen waarna de producten via een piping systeem, over de offshore en onshore piperack, tot in de tanks worden gebracht. 

Als hoofdaannemer staat Herbosch-Kiere aan de Vopak Terminal Linkeroever in voor de volledige bouw van de L-steiger. Landerik Van Eynde: “Van het heien van de palen, alle betonwerken van de toegangsbruggen en de platforms tot de piperacks die op de toegangsbruggen worden gezet. Verder staan we ook in voor de waterbouwkundige constructies. Dat betekent alle remmingswerken, losse meerpalen en dukdalven, en de toegangsbruggetjes naar die constructies. In dit werk wordt de piping al in de piperacks in modules op de toegangsbruggen geplaatst. De piping zelf zit niet in onze scope, maar wel de coördinatie met de piping contractor.”

Vopak-aanlegsteiger

Van januari tot maart werden zoveel mogelijk onderdelen geprefabriceerd zodat on site enkel nog alles in elkaar gezet en geplaatst moet worden.

Korte bouwtijd dankzij prefab
Herbosch-Kiere vindt het heel belangrijk om de bouwtijd op de werf zo kort mogelijk te houden. “Daarom prefabriceren we zoveel mogelijk”, vertelt Landerik Van Eynde. “Beton, marine-constructies en piperacks worden op onze eigen site samengesteld in zo groot mogelijke onderdelen. We hebben het materieel en de knowhow om grote prefabonderdelen nauwkeurig te plaatsen, zodat op de werf zelf alles enkel nog in elkaar gezet moet worden. Dit vereenvoudigt ook de werken boven water, waar veiligheid steeds een uitdaging is.”

De geprefabriceerde betonnen toegangsbruggen zijn bijvoorbeeld ongeveer 14 meter lang en wegen tot 80 ton per stuk. Landerik van Eynde: “Die worden met ons kraanponton gehesen en naar Vopak gevaren waar ze op de dwarsbalken worden geplaatst die verankerd zijn met de funderingspalen. Dan rest ons op de werf nog enkel het aanstorten van de natte knopen om de bruggen af te werken. Dezelfde werkwijze hanteren we voor de betonnen platformen waarvoor we prefabelementen tot 150 ton produceren. De piperack modules, inclusief piping, zijn 28 meter lang en ook de hose tower wordt in één geheel, volledig uitgerust, geprefabriceerd. Enkel de verbindingen tussen deze prefabonderdelen dienen dan nog op de werf te gebeuren.”

Vopak-aanlegsteiger

De hinder aan de terminal wordt beperkt doordat er zoveel mogelijk tussen twee schepen door gewerkt wordt.

Veel ervaring
Voor de bouw van dergelijke steigers kan Herbosch-Kiere teren op veel ervaring. “Zo zijn we ondertussen tot een systeem gekomen waardoor we heel snel kunnen werken. Eens we on site begonnen zijn komt er een trein op gang die niet meer stilstaat”, aldus Landerik Van Eynde. “Van dit type steiger hebben we acht jaar geleden bij ITC Rubis fase 1 gebouwd, die bijna identiek is aan deze L-steiger. Voor Seatank bouwden we in het zesde havendok een T-steiger met zes aanlegplaatsen en daarna volgde ITC Rubis fase 2 om van de L een T te maken. Heel recent was er dan nog het project voor Oiltanking AGT. De ploeg die daar actief was schoof naadloos door naar Vopak Linkeroever.”

Vopak-aanlegsteiger

In maart werden de heiwerken aangevat.

Eind februari startte Herbosch-Kiere op zijn eigen site met het samenstellen van de eerste prefabbruggen. Ondertussen begon on site de werfinrichting. “Tot maart werd het project tot in de puntjes voorbereid en intussen zijn de heiwerken gestart. We slaan gemiddeld vijf palen per dag, wat maakt dat deze werken zo’n dertig werkdagen in beslag zullen nemen. Aansluitend starten we met het voorbereiden van de funderingspalen om de betonwerken te kunnen aanvatten. De werken worden steeds in samenspraak met Vopak en de Haven uitgevoerd om de hinder voor de scheepvaart van Vopak en de omringende bedrijven zoveel mogelijk te beperken”, besluit Landerik Van Eynde.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details