Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Spectaculaire sluisdeuroperatie in Zeebrugge​

Spectaculaire sluisdeuroperatie in Zeebrugge​

Op maandag 25 vond in de haven van Zeebrugge een spectaculaire operatie plaats. De meest landwaartse sluisdeur van de Vandammesluis werd losgekoppeld, uit het water getild en via een drijvende bok overgebracht naar de achterhaven voor renovatie. De deur weegt ruim 2500 ton en heeft de oppervlakte van een kwart voetbalveld (60 m x 10 m x 24 m). “Het is fantastisch dat deze werken ondanks corona geen vertraging hebben opgelopen en dat de operatie maandag kan plaatsvinden”, vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

De werken aan de sluisdeur maken deel uit van de grootscheepse renovatie van de Pierre Vandammesluis, de cruciale toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. De Pierre Vandammesluis dateert uit 1984 en bestaat uit 2 sluishoofden met elk 2 roldeuren en 2 beweegbare bruggen. De meest zeewaartse sluisdeur werd in 2018 uit de deurkamers getild en in 2019 teruggeplaatst na renovatie in de achterhaven. Eind mei gebeurde hetzelfde met de meest landwaartse deur. Na een zestal weken voorbereidingen om de sluisdeur ‘hijsklaar’ te maken, hief het hijsschip ‘Gulliver’ de deur uit haar positie. De ‘Gulliver’ is een drijvende bok die een gewicht van meer dan 3.300 ton kan tillen. De hele operatie omvat verschillende deelactiviteiten en werd minutieus gepland en voorbereid. De werken starten om 3 uur ’s nachts en nemen naar schatting 19 uur in beslag.

De aannemer zal meerdere mechanische onderdelen vervangen en nieuwe technieken installeren zoals een compressor en agitatieschroeven.

 

Strikte veiligheidsmaatregelen

De werken gebeurden onder strikte veiligheidsmaatregelen, met specifieke aandacht voor de regels rond social distancing. Het scheepvaartverkeer door de sluis werd op 25 mei gestremd van 3.30 tot 15.30 uur. Er was tijdens de operatie geen wegverkeer mogelijk over bruggen 1 en 2 van het bovenhoofd (kant achterhaven). Alle doorgaand verkeer ging via de zeewaartse bruggen. Om veiligheidsredenen werden er geen toeschouwers toegelaten op het sluisplateau en de bruggen. De werfzone aan beide zijden van de landwaartse bruggen werd afgesloten met herashekken om kijklustigen op veilige afstand te houden.

Via een drijvende bok werd de sluisdeur overgebracht naar de achterhaven voor renovatie.

 

Grondige renovatie

De sluisdeur werd aan de ICO-terminal in de achterhaven aan land gezet en met modulaire trailers (SPMT) naar de werklocatie getransporteerd voor een grondige renovatie. Er werd een stelling rond de deur geplaatst om oesters en slib te verwijderen. De aannemer zal meerdere mechanische onderdelen vervangen en nieuwe technieken installeren zoals een compressor en agitatieschroeven. Daarnaast zullen er meerdere aanpassingen aan de staalstructuur gebeuren zoals de plaatsing van vier extra vlinderkleppen. De deur wordt daarna opnieuw geschilderd om ze te beschermen tegen corrosie. Na de renovatiewerken wordt de sluisdeur in 2021 opnieuw teruggevaren en in de deurkamer geplaatst. Tijdens de renovatie van deze sluisdeur kan de Vandammesluis perfect blijven functioneren met de 3 andere sluisdeuren.

De meest landwaartse sluisdeur van de Vandammesluis werd 25 mei losgekoppeld en uit het water getild.

 

120 miljoen euro

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, is tevreden dat de werken aan de Vandammesluis in volle coronacrisis zijn blijven doorlopen, met respect voor de momenteel zeer strikte veiligheids- en hygiënemaatregelen. “Ik ben de aannemer en alle betrokken partners daarvoor zeer dankbaar. Zeebrugge is een belangrijk maritiem kruispunt én een motor van de Vlaamse economie. Jaarlijks verwelkomt Zeebrugge ongeveer 8.000 schepen. De haven is goed voor zo’n 10.000 jobs. De Pierre Vandammesluis is vandaag de enige toegang tot de Zeebrugse achterhaven. Om de toegankelijkheid van de Zeebrugse haven te garanderen, investeren we vanuit Vlaanderen in totaal 120 miljoen euro voor deze renovatie.”

Overheid en privé

Sinds 2010 gebeuren in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken continu structurele renovatiewerken aan de Pierre Vandammesluis. Het gaat hier om grootscheepse en zeer complexe operaties, die alleen mogelijk zijn dankzij de goede samenwerking tussen verschillende partners. Het Departement Mobiliteit en Openbare werken is bouwheer. Binnen de Tijdelijke Maatschap Jan De Nul – Soetaert – Almex – Demako heeft Jan De Nul Group de leiding in de renovatiewerken van deze sluisdeur. In dit project zijn verder ook meerdere afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en diverse externe partijen betrokken, zoals het studiebureau SBE, SECO, het havenbedrijf Zeebrugge (MBZ) en De Vlaamse Waterweg.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details