Sinds 2012 wordt er volop gewerkt aan de vernieuwing van het station en de stationsomgeving van Oostende om het comfort van de reizigers te verhogen. Heel wat werken werden reeds uitgevoerd en vandaag wordt de hand gelegd aan de herlocalisatie van het tramstation. De THV Strukton-Willemen Infra leidt de werken. “Met deze realisatie zijn alle actoren van het openbaar vervoer op één locatie gehuisvest”, vertelt projectleider Koen Azou van Willemen Infra.
Het station van Oostende heeft de laatste jaren een stevige metamorfose ondergaan. Het lijvige stationsproject – een samenwerking tussen NMBS, Infrabel, De Lijn, Eurostation, Agso Oostende en Stad Oostende – heeft als einddoel het trein-, bus- en tramstation in Oostende om te vormen tot een multifunctioneel, gemeenschappelijk vervoersknooppunt. Inclusief parkeermogelijkheden. Een nieuwe luifel, de aanleg van de NMBS-parking met rechtstreekse toegang naar de perrons, een ondergrondse fietsenstalling, een nieuw busstation… De voorbije jaren werd er al heel wat gerealiseerd aan en rond de stationsbuurt van de kuststad. En dit voorjaar werd ook de nieuwe tramlocatie aangelegd.
Nieuwe fase
“Dit is een nieuwe fase in de herinrichting van de stationsomgeving waarbij trein, tram en bus dichter bij elkaar komen”, aldus Koen Azou. “Alles binnen de spoorbedding vanaf de Kapellebrug tot en met Slijkensesteenweg wordt vernieuwd. En er wordt ook een nieuw tramstation gebouwd. Binnen de THV staan Willemen Infra in voor alle grond- en verhardingswerken, de aanleg van de riolering, het volledige leidingennet van wachtbuizen voor voeding en signalisatie van de tram. Voor projecten van dergelijke omvang kunnen we teren op een ruime ervaring. In dit project bleek de aanleg van glasvezelwapening in ‘metal free’-zones geen evidentie, maar uiteindelijk is alles prima verlopen.”
Timing
Net als het bus- en treingedeelte onderging ook het tramgedeelte op de site een volledige metamorfose. Koen Azou: “Zowel de oude tramsporen als het oude tramgebouw (Lijnwinkel) werden volledig opgebroken en er werd een volledig nieuwe bedding aangelegd, die hoofdzakelijk bestaat uit beton. Zowel het nieuwe station als de sporen zijn reeds in het gebruik. De factor timing speelt uiteraard een cruciale rol in dit verhaal. Tijdens een aantal perioden moest de tram op beide sporen kunnen blijven rijden en dat zorgt altijd voor tijdsdruk. En ook de aanleg van uitgewassen beton tijdens de winter is altijd een risico.”
Gebruikersvoordeel
In 2012 startten de werkzaamheden voor het Stationsproject Oostende om het ‘Station aan Zee’ en de stationsomgeving van Oostende te vernieuwen. Met de realisatie van de nieuwe tramaccommodatie zijn nu alle actoren van het openbaar vervoer op één locatie gehuisvest, wat voor de gebruikers een groot voordeel zal bieden. “Willemen Infra is trots dat het zijn steentje kan bijdragen aan dit ambitieuze project. Het is een mooie samenwerking met onze partner Strukton en opdrachtgevers De Lijn en Stad Oostende. Wat ons aandeel betreft zijn het station en de sporen reeds in gebruik. Tegen het bouwverlof moet ook de rest van de wegenis en omgeving aangelegd zijn. Tot slot rest er enkel nog de heraanleg van een deel van de sporen aan Slijkensesteenweg”, besluit Koen Azou.