Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Vernieuwde spoorbundel optimaliseert treinverkeer rond Leuven
Vlakbij het station van Leuven heeft De Witte-Vandecaveye een volledige spoorbundel vernieuwd.

Vernieuwde spoorbundel optimaliseert treinverkeer rond Leuven

Vlakbij het station van Leuven heeft Infrabel zopas een omvangrijke spoorbundel laten vernieuwen. De Witte-Vandecaveye had amper 75 dagen buitendienststelling nodig om ruim 12 km aan verouderde sporen uit te breken en vier nieuwe sporen voor reizigersverkeer, acht nieuwe sporen voor goederenverkeer en een nieuw stockageplein aan te leggen. Ook de vernieuwing van de seininrichting hoorde erbij. “Dankzij de vlotte samenwerking en ons uitgebreide machinepark hebben we de strikte timing vlot gehaald”, aldus Davy Himpe, projectleider bij De Witte-Vandecaveye.

De Witte-Vandecaveye klaarde de klus grotendeels in eigen beheer, met eigen mensen en materieel.

Vernieuwing drong zich op voor de bewuste spoorbundel naast het Leuvense station aangezien de bestaande sporen er verouderd bij lagen. De Witte-Vandecaveye kreeg de opdracht van Infrabel om de spoorbundel integraal te vernieuwen, inclusief de seininrichting. Meer bepaald zijn vier sporen aangelegd voor de tijdelijke stockage van reizigerstreinen die bijvoorbeeld enkele uren moeten wachten of ’s nachts niet uitrijden. Deze sporen zijn net zoals de hoofdlijnen geëlektrificeerd. Daarnaast zijn ook acht werksporen geplaatst voor stockage van goederentreinen. Infrabel maakte van de gelegenheid gebruik om de hele site herin te richten. Door de sporen te verplaatsen, kwam er ruimte vrij voor een stockageplein. Dat dient voor het laden en lossen van goederentreinen en de opslag van materiaal bestemd voor latere vernieuwingswerken aan de sporen in Leuven. De vlakbij gelegen bierproducent AB InBev zag in het project een opportuniteit om een van zijn goederensporen aan te sluiten op de nieuwe spoorbundel.

De uitdaging: het grondverzet

“De voornaamste uitdaging bij dit project betrof het grondverzet”, vertelt projectleider Davy Himpe. “Vooraleer we konden starten aan de eigenlijke spoorwerken hebben we op de site 60.000 ton oude ballast moeten weggraven. Daarna hebben we nieuwe grondstoffen aangevoerd vanuit de steengroeves: meer bepaald ging het om 34.000 ton ballast, 10.000 ton steenslag 0/32, 8000 ton steenslag 0/80 en dan nog eens 3000 ton voor de aanleg van de voetpaden naast en tussen de sporen. Als je bedenkt dat één vrachtwagen maximum 30 ton kan vervoeren, weet je dat er veel transport bij kwam kijken. Eigenlijk hebben onze vrachtwagenchauffeurs continu materiaal aan- en afgevoerd.”

Infrabel had nood aan vier nieuwe sporen voor reizigersverkeer, acht nieuwe sporen voor goederenverkeer en een nieuw stockageplein.

Alles in eigen beheer

De Witte-Vandecaveye klaarde de hele klus in amper 75 dagen buitendienststelling. “We hebben 7 dagen op 7, 24 uur op 24 gewerkt om dat te kunnen realiseren, en dat met eigen mensen en materiaal”, vertelt Davy Himpe. “Tal van onze kraanmachines waren actief op deze werf, waaronder rupskranen van 5 tot 57 ton en spoorkranen om de sporen te ballasteren. Daarnaast hebben we ook onze tracklayer ingezet om de spoorwissels te plaatsen en onze eigen onderstopper om de sporen vast te zetten. Alle sporen zijn tot op de millimeter juist geplaatst dankzij de landmeters die we in eigen dienst hebben. Zij hebben alles uitgezet op coördinaten en waren mee aan de slag op de werf om de machines te begeleiden tijdens de werkzaamheden.”

Dubbel succesvol

“Dankzij de goede samenwerking, zowel intern als met Infrabel, hebben we deze nieuwe spoorbundel vlot kunnen realiseren, binnen de gevraagde termijn. Deze werf is quasi gelijktijdig uitgevoerd met de spoorvernieuwing in Manage. In Leuven en Manage hebben we twee grote, succesvolle projecten gerealiseerd met een zeer mooi eindresultaat”, besluit Davy Himpe. Om ook bij toekomstige projecten die succesvolle aanpak te blijven garanderen, is De Witte-Vandecaveye steeds op zoek naar nieuwe werkkrachten om het team verder te versterken.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details