THV Soetaert

Om de steeds groeiende havenactiviteit in Antwerpen op te vangen, bouwt de THV Soetaert-Jan De Nul ter hoogte van het Kanaaldok B2 een nieuwe kademuur van 800 meter.

02:06
06-06-2019

Zwaarste kademuur in België verankerd met MV-palen

Om de steeds groeiende havenactiviteit in Antwerpen op te vangen, bouwt de THV Soetaert-Jan De Nul ter hoogte van het Kanaaldok B2 een nieuwe kademuur van 800 meter, geschikt voor een waterdiepte tot 18 meter. Naast het feit dat het de zwaarste kademuur in België betreft, is ook de plaatsing van de MV-palen bijzonder aan het project. “Dit hadden we nog niet eerder gedaan, maar de techniek van MV-palen is een combinatie van heiwerken en groutinjectie, twee gekende technieken voor Soetaert-Soiltech”, vertelt Ing. Jan Landuyt, Hoofd Beschoeiings- en Funderingswerken bij Soetaert-Soiltech.

De nieuwe kademuur vervangt de bestaande kademuur, die met een huidige diepgang van 6 meter niet meer voldoet. De vernieuwde terminal zal in de toekomst grotere zeeschepen ontvangen. Jan De Nul staat in voor de grond- en betonwerken, Soetaert-Soiltech ontfermt zich over de funderingen. “Op die manier wordt 100 procent van de werken uitgevoerd door Jan De Nul Group, waar ook Soetaert-Soiltech als specialist in funderingstechnieken deel van uitmaakt”, aldus Jan Landuyt. “Wij staan in voor alle funderingstechnieken waaronder de buispalen, de damplanken en de MV-palen. Jan De Nul doet al de rest, namelijk de uitbraak, grond- en betonwerken. De kademuur die we hier optrekken, behoort tot de zwaarste die in België gebouwd worden.”

De kademuur bestaat uit een combiwand die vanop het land werd gebouwd en 280 buispalen met een diameter van 2,0 m, een lengte van 28 m en een gewicht van 30 ton die in de grond werden geheid. Jan Landuyt: “Daartussen plaatsten we evenveel damplanken van het type AZ 26. Maar een kademuur van dergelijke grootte vraagt ook om een nieuwe stevige verankering. Daarom investeerden we in het uitvoeren van MV-palen.”

THV Soetaert

De techniek van MV-palen is een combinatie van heiwerken en groutinjectie.


Langste MV-paal
Meer nog, THV Soetaert-Jan De Nul ging de uitdaging aan om de langste MV-paal ooit in België aan te brengen met behulp van een vrijhangende makelaar. Voor dit unicum werd de LR1600, de zwaarste kabelkraan van Jan De Nul, ingeschakeld. “Het plaatsen van MV-palen was betrekkelijk nieuw voor ons”, aldus Jan Landuyt. “Maar de technieken die erachter schuilgaan, heien en grouting, zijn ons uiteraard wel bekend. Voor ons is het met andere woorden een optelsom van gekende technieken. Een groot werk als dit is dan ook een mooie referentie, omdat MV-palen bij projecten van deze orde zeker een meerwaarde zijn. In totaal zijn 240 MV-palen geplaatst. Het betreft HEM600-profielen van 43 m lang, met een gewicht van 12,5 ton per stuk.”

THV Soetaert

De langste MV-paal ooit (43 m) in België werd aangebracht met behulp van een vrijhangende makelaar.


Mooi staaltje synergie
Het resultaat en de ontwikkelingen van de nieuwe verankeringstechniek zijn een mooi staaltje van synergie tussen Soetaert en de ondersteunende diensten van moederbedrijf Jan De Nul Group. Jan Landuyt: “Het was een investering en een leerrijk proces, maar we zijn zeker tevreden over het resultaat. Ook gezien de korte termijn waarin alles moest gebeuren. Tussen het moment waarop we de opdracht kregen en het plaatsen van de eerste MV-paal zat amper twee maanden. Maar vanaf dag één haalden we een hoog rendement en van vertraging was geen sprake.”

THV Soetaert

De 800 meter lange kademuur, geschikt voor een waterdiepte tot 18 meter, behoort tot de zwaarste in België.


Demontage oude muur
De laatste MV-palen werden in maart geplaatst en wat de funderingswerken betreft, zit het werk van Soetaert-Soiltech erop. “Maar we blijven wel nog even actief op de werf, omdat we ook de oude kaaimuur nog zullen demonteren. Dat is een volledig ander type muur. Veel minder zwaar en enkel opgebouwd uit damplanken. Maar die moeten dus wel nog afgebroken en afgevoerd worden. Jan De Nul zal tegelijkertijd de betonwerken aan de nieuwe kademuur uitvoeren. We verwachten dat de werken tegen de zomer afgerond zullen zijn”, besluit Jan Landuyt.

Tekst: Niels Rouvrois
Beeld: Patrick Henderyckx

GROND/WEG/WATERBOUW partners

VDH-MP60De Groot Funderingstechnieken