Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Belgische waterbouwexpertise levert opdracht in Litouwen op
“We nemen bepaalde stukken van de originele havendammen weg en vervangen die door nieuwe onderdelen.”

Belgische waterbouwexpertise levert opdracht in Litouwen op

Klaipéda is met 150.000 inwoners de derde stad van Litouwen, en dankzij zijn ijsvrije haven ook de belangrijkste havenstad van het land. De bestaande dammen, samen zo’n twee kilometer lang, beschermen de haven al meer dan twee eeuwen tegen de golven van de Oostzee. Nu zijn ze, na enkele verzakkingen, dringend aan renovatie toe. Tegelijkertijd wil Klaipéda Seaport de haven concurrentiëler maken door grotere schepen toe te laten.

Er zijn weinig schepen zoals onze Albatros of pontons zoals de Gaverland. De combinatie van een kraan met zo’n grote capaciteit – die dus enorm veel gewicht kan heffen – die daarnaast ook heel arbeidsintensief ingezet kan worden, dat zie je niet vaak.

Nieuwe haveninfrastructuur

De havenautoriteit investeert daarom maar liefst 352 miljoen euro in haveninfrastructuur en baggerwerkzaamheden. Naast de herstelling van de havendammen komt er ook een nieuwe stalen combiwand van damplanken en buispalen die onder water wordt verankerd. De betonnen bovenlaag van de dammen wordt ook onder handen genomen.

400.000 ton

Om de havendam te renoveren, moet Herbosch-Kiere eerst op gecoördineerde wijze de oude steenbedding verwijderen. Vervolgens krijgt de dam een nieuwe beschermlaag van stenen in verschillende gewichten en formaten. In totaal gaat het over meer dan 400.000 ton. Herbosch-Kiere zal uit bestaande delen van de havendammen tetrapods met een gewicht van 25 ton en betonnen kubussen tot 40 ton zwaar in het nieuwe design hergebruiken. Verder wordt er ook 150.000 m³ grond weggebaggerd en 20.000 m² geotextiel onder water geplaatst.

De bestaande dammen, samen zo’n twee kilometer lang, beschermen de haven al meer dan twee eeuwen tegen de golven van de Oostzee.

Variatie aan groottes en vormen

Joris Santermans, afdelingshoofd offshore and dredging bij Herbosch-Kiere, legt uit wat dit project speciaal maakt: “We nemen bepaalde stukken van de originele havendammen weg en vervangen die door nieuwe onderdelen om de dammen in orde te brengen voor de volgende decennia. We voerden al gelijkaardige projecten uit in het verleden, maar de combinatie van de schaal en de verschillende soorten elementen die we moeten integreren maken van dit een uniek project. Vooral de variatie aan groottes en vormen speelt hier mee. We moeten stenen van verschillende gradings bij elkaar plaatsen, van iets kleinere aan de binnenkant van dam tot grotere aan de kop. Omdat we bepaalde stenen hergebruiken en van één zone naar een andere zone brengen, hebben we ook veel flexibiliteit in de verschillende werfzones nodig.”

Albatros en Gaverland

Herbosch-Kiere heeft de nodige ervaring en expertise in huis om zulke projecten tot een goed einde te brengen. Maar ook belangrijk: het bedrijf heeft de juiste machines. Stef Vanhoutteghem, werfleider bij Herbosch-Kiere: “Er zijn weinig schepen zoals onze Albatros of pontons zoals de Gaverland. De combinatie van een kraan met zo’n grote capaciteit – die dus enorm veel gewicht kan heffen – die daarnaast ook heel arbeidsintensief ingezet kan worden, dat zie je niet vaak. Dat is één van de redenen die ons bedrijf geschikt maken voor zo’n project.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details