1-plaatsing-caisson-met-hitachi-2800-kabelkraan-op-atlantise-kopieren

Plaatsing van de droogzetkuip met een Hitachi 2800 kabelkraan op Atlantis

02:03
02-09-2020

Beschadigde wand Berendrechtsluis met succes hersteld

De Berendrechtsluis in Antwerpen is weer klaar voor gebruik. In december vorig jaar raakte een sluiswand ernstig beschadigd door een van de vele schepen die de sluis passeren. Herbosch-Kiere werd ingeschakeld om de sluiswand te vervangen en deed dat met verve. “Het doel was om de sluis zo snel mogelijk operationeel te maken en daar zijn we in geslaagd”, aldus Ernest Baele, hoofdwerfleider bij Herbosch-Kiere.

Eind vorig jaar geraakte de Berendrechtsluis in de Antwerpse haven beschadigd nadat een schip bij het buitenvaren tegen de sluiswand botste. Dat zorgde voor ernstige scheuren in de sluiswand, met als gevolg dat het water in de sluiskelder stroomde. Havenbedrijf Antwerpen deed een beroep op de expertise van Herbosch-Kiere om de sluis in ere te herstellen. Jannes Meeusen, werfleider bij Herbosch-Kiere: “Het was belangrijk om droog te kunnen werken, maar dat is aan een sluis uiteraard niet ideaal. Aan de kant van het water plaatsten we een droogzetkuip met een lengte van 20 m en een hoogte van 5 m. Die kuip werd tegen de kaaimuur gemonteerd zodat we ook aan de waterkant een droge werkzone hadden.”

4-betonneren-sluiswand-in-1-fase-kopieren

Het betonneren van de sluiswand in een eerste fase.

 

34 ton

Om de beschadigde sluiswand te kunnen verwijderen, werd de wand in stukken gezaagd. “Hiervoor deden we een beroep op Stenabo, specialist in betonboringen en zaagwerken”, vertelt Ernest Baele, hoofdwerfleider bij Herbosch-Kiere. “In het verleden werkten we al vaker succesvol samen met hen, maar nog niet in een waterbouwproject en ook nu verliep de samenwerking bijzonder vlot. De wand werd in verschillende stukken gezaagd en de onderdelen, waarvan de zwaarste tot 34 ton wogen, werden met een 280 ton-kraan opgetild, op een ponton gelegd en via het water afgevoerd.”

3-plaatsen-prefab-wapeningskorven-met-hsc70t-op-dongestroome-kopieren

Het plaatsen van prefab wapeningskorven met HSC70t op Dongestroom.

 

De volgende stap was het bouwen van een nieuwe sluiswand. Jannes Meeusen: “Het beschadigde deel moest helemaal verwijderd worden. Renoveren was geen optie, de muur was structureel stuk. Bovendien rust er een vaste brug op de muur. De beschadigde muur kon enerzijds de druk van de brug en anderzijds de druk van het water in het dok niet meer opvangen. Kort samengevat werd er opnieuw bekist, gewapend en gebetonneerd. De muur heeft een lengte van 13 m, een dikte variërend van 1,2 m tot 1,9 m en een hoogte van ruim 7 m. Voor Herbosch-Kiere was dit zeker geen alledaagse opdracht, maar we hebben de nodige ervaring en expertise om ook dergelijke complexe projecten tot een goed einde te brengen.”

5-nieuwe-sluiswand-kopieren

De nieuwe sluiswand.

 

Tijdsdruk

Een extra uitdaging voor Herbosch-Kiere was de snelheid waarmee de werken uitgevoerd moesten worden. Ernest Baele: “Er was een zekere tijdsdruk. Voor opdrachtgever Havenbedrijf Antwerpen was het belangrijk om de sluis zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen. Tijdens de maand mei werd er dan ook gewoon doorgewerkt op feestdagen en tijdens de weekends. Dit in combinatie met de technische complexiteit van het werk, maakte het project bijzonder interessant.”

Vandaag is de Berendrechtsluis weer volledig in dienst. “Naast het vervangen en afwerken van de sluiswand, hebben we de wand ook opnieuw van wrijfbalken voorzien. Ook de brug is begin augustus weer operationeel. Die werd tijdens de werken aan de sluiswand verticaal vergrendeld. Wat de werken aan de brug betreft, werkten ENGIE Fabricom, Bosch Rexroth en Kalmar in onderaanneming voor Herbosch-Kiere. We zijn zeer tevreden over de uitkomst. Te meer omdat het toch best wel een huzarenstukje was. Ook Havenbedrijf Antwerpen is blij met het resultaat. Enerzijds hebben we ons aan de planning kunnen houden en anderzijds hebben we zeer kwalitatief werk geleverd. Visueel ziet de nieuwe muur er heel goed uit, met mooie rechtlijnige beton”, besluit Jannes Meeusen.      

Tekst | Niels Rouvrois Beeld | Herbosch-Kiere

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

GROND/WEG/WATERBOUW partners

quote-article-connecting5islands01-kopierenStenabo