Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Bijzondere staalconstructies voor nieuwe bruggen over de Vesder
Galère is druk bezig met de wederopbouw van bruggen over de Vesder na de overstromingen van 2021 in de vallei.

Bijzondere staalconstructies voor nieuwe bruggen over de Vesder

Galère is druk bezig met de wederopbouw van bruggen over de Vesder na de overstromingen van 2021 in de vallei. Dat geldt onder andere ook voor de pont de La Raye in Verviers, waarvan de stalen structuur met een overspanning van 26 m, zonder tussenpijlers, en een gewicht van 40 ton op zijn plaats gezet werd na een lange nacht werken. Voor de productie en plaatsing van de staalstructuur sloeg Galère de handen in elkaar met expert Almex Metaal, dat zich ook voor twee andere bruggen over de staalstructuur ontfermde.

“De drie bruggen die we hier plaatsten kaderden in het relanceplan van Wallonië na de overstromingen in juli 2021”, licht Gert Neelen van Almex toe. “De bruggen liggen over de Vesder in het zwaar getroffen gebied rond Verviers. Het gaat over drie bruggen: Francval, pont de Nasproué en pont de La Raye. We hebben samen met Galère ingeschreven voor de aanbesteding. Hierdoor konden we van in het begin de meest optimale manier van samenwerken opzetten, waardoor we het lijvige project konden binnenhalen. Voor Almex zijn de werken intussen afgerond. De borstweringen werden afgewerkt met een duurzame, hardhouten handgreep, de voorzieningen voor de verlichtingen en de inoxnetten werden gemonteerd. Op de werven resten nu nog enkele civiele/omgevingswerken, waarna het geheel afgewerkt zal zijn. Almex werd gecontacteerd voor de uitvoering van de staalconstructie. Het gaat dan voornamelijk over de brugconstructie zelf, maar ook de borstweringen werden door onze zorgen geproduceerd en geplaatst.”

Almex heeft een duidelijke missie: op alle gebieden een betrouwbare partner zijn in bouwprojecten.

De constructie van de Francval-brug bestond uit een metalen caisson die de ondersteuning van de midden-overspanning vormde. Gert Neelen: “De pijlers van de originele brug – die verwoest werd door de overstroming – werden behouden en gerestaureerd, waardoor rekening moest gehouden worden met een nauwe tolerantie, zowel qua vorm als qua afmetingen. De pont de Nasproué en pont de La Raye zijn opgebouwd uit twee kokerliggers die de hoofdoverspanning vormen. Deze langsliggers worden ter hoogte van de landhoofden verbonden door middel van twee dwarsdragers.  Het brugdek bestaat uit een betonnen dek. De langsliggers zijn op hun beurt voorzien van inwendige roestvrij stalen buizen waarin de nutsvoorzieningen werden weggewerkt.”

De oversteek naar Wallonië heeft Almex goed verteerd. Gert Neelen: “Intussen hebben we het vijfde brugproject met succes kunnen afronden. We voelen ons intussen thuis in Wallonië en er is een goede klik met Galère. Het volgende project, de viaducten in La Louvière E42, staat intussen in de steigers en gaan we ook samen met Galère uitvoeren. Ook een mooie uitdaging bij de realisatie van de brugstructuren was de beperkte ruimte voor de montage. Een goede coördinatie met de partner die voor ons het verticaal transport uitvoerde was dan ook heel belangrijk. In Francval kwam het echt op centimeters aan.” 

De borstweringen werden afgewerkt met een duurzame, hardhouten handgreep.

Betrouwbare partner

Almex heeft een duidelijke missie: op alle gebieden een betrouwbare partner zijn in bouwprojecten. Gert Neelen: “We hebben intussen al een heel aantal brugprojecten met succes weten af te ronden en beschikken daardoor over heel wat ervaring en kennis om dergelijke projecten op een vlotte en correcte manier te kunnen uitvoeren. Onze bedrijfsprocessen in zowel engineering als productie en montage zijn perfect georganiseerd op dit soort projecten. Ook onze kwaliteitsdienst is zodanig georganiseerd dat we probleemloos conformiteit met EN1090, standaardbestek en qualiroute kunnen garanderen. Op die manier kunnen we onze klant maximaal ontzorgen.”

“We hebben intussen al verschillende projecten uitgevoerd met zeer verschillende uitdagingen”, gaat Gert Neelen verder. “Zo bouwden we een spoorbrug over het Albertkanaal, maar bijvoorbeeld ook een weervast stalen passerelle over een spoorweg in Sint-Agatha-Berchem. Dit zijn twee totaal verschillende projecten met een heel andere invalshoek op alle gebieden. We begrijpen daardoor zeer goed dat elk brugproject, ongeacht de omvang, zijn eigen specifieke uitdagingen bezit waarmee we moeten omgaan.”

De stalen structuur van de pont de La Raye, met een overspanning van 26 m, zonder tussenpijlers, en een gewicht van 40 ton werd op zijn plaats gezet na een lange nacht werken.

Offerte = factuur

Een ander stockpaardje van Almex is dat de offerte gelijk is aan de factuur. “Dit begint al bij aanbesteding waarin we goed weten wat de opdrachtgever wil en wat er beschreven is in de bestekken. Hierdoor zijn we in staat om een prijs te bepalen die de volledige lading dekt zonder dat er losse eindjes zijn die aanleiding geven tot vervelende verrekeningen. Almex houdt zich aan de planning. Eventuele obstakels worden intern opgelost. Wij plaatsen steeds op het afgesproken moment. Almex investeert en ontwikkelt zich zodat we steeds meer zelf intern kunnen doen. Ook de laatste stap in het productieproces, namelijk de conservering, zal vanaf april 2024 volledig intern worden uitgevoerd. Op dit moment bouwen we een state of the art conserveringshal waarin we zullen kunnen stralen, metalliseren en natlakken. Op deze manier zullen we nog veel beter de prijs, levertermijn en vooral kwaliteit onder controle kunnen houden.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details