Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Fietsverbinding F3 naar luchthaven toch tijdig klaar dankzij doordachte oplossingen
De langverwachte fietsverbinding tussen de F3 fietsostrade Brussel-Leuven en de luchthaven van Zaventem is bijna een feit.

Fietsverbinding F3 naar luchthaven toch tijdig klaar dankzij doordachte oplossingen

“Hoewel we door corona pas een half jaar later dan gepland konden starten, zijn we er toch in geslaagd om in grote lijnen de vooropgestelde eindplanning te halen”, vertelt Joris Verbeiren, afdelingsdirecteur bij Colas.

De nieuwe fietsverbinding – een samenwerking tussen het Vlaamse Gewest, de Provincie Vlaams-Brabant, Brussels Airport Company nv en de gemeente Zaventem – ligt grotendeels in de bedding van een voormalige spoorlijn. Aan de oostkant sluit ze aan op de F3 ten oosten van de kruising van de Martinusweg met het Nossegemwegje. Aan de westkant sluit de fietsverbinding aan op een nieuw project van de gemeente Zaventem. Dat project zorgt voor een verbetering van het huidige onverharde pad langs de muur van de begraafplaats van Zaventem, die vervolgens aansluit op de Kerkhoflaan. Tot slot sluit de nieuwe fietsverbinding aan de noordkant aan op de A201 Leopoldlaan ter hoogte van de Heidestraat en krijgen fietsers zo toegang tot de luchthaven.

Er werd gekozen om de onderfundering ter plaatse in te frezen.

De fietsinfrastructuur wordt aangelegd met een comfortabele asfaltverharding van 3,5 m breed met verlichting. Op die manier kunnen werknemers en reizigers vlot en veilig de fiets te gebruiken voor verplaatsingen van en naar de luchthaven. Voor het laatste ontbrekende stuk van de luchthaven tot de F3 werd Colas ingeschakeld voor de funderingen, de verharding en de lijnvormige elementen. Joris Verbeiren: “De aanbesteding dateert van 2019 en het plan was om ten laatste op 1 april 2020 te starten. Maar corona gooide roet in het eten en uiteindelijk konden we pas 1 september de werken aanvangen.”

Ter plaatse frezen

Die niet-ingecalculeerde vertraging zorgde meteen ook voor een ander obstakel. Joris Verbeiren: “De plek waar het fietspad voorzien was, is tijdens de winter bijna ontoegankelijk wegens overtollig water dat niet of te traag in de ondergrond dringt. De verschuiving naar het najaar dwong ons om te zoeken naar mogelijkheden waarmee we het project toch nog konden versnellen. Daarom werd gekozen om de onderfundering, die voorzien was in zand en steenslag, ter plaatse in te frezen. Dat zorgde voor een dubbel voordeel. Enerzijds konden we zo snel op onze eigen bedding werken. En anderzijds was er ook winst op ecologisch vlak, wat bij Colas steeds een belangrijke pijler is, aangezien de aan- en afvoer van grond, zand en steenslag werd vermeden. Tot slot moesten we op de site ook rekening houden met een bepaald soort konijntjes, die daar in de bermen zitten. Het oorspronkelijke plan was om met metalen rijplaten op de bermen van het fietspad te werken, maar dan werden de konijnenpijpen te veel afgedekt. Ook dit probleem werd dus van de baan geveegd.”

Naast de funderingen, de verharding en de lijnelementen zorgt Colas ook voor een toegang tot sporthal van Zaventem. Joris Verbeiren: “De sporthal ligt een stuk hoger, terwijl de fietsostrade daar op zijn laagste punt passeert. Momenteel leggen we de laatste hand aan een constructie met keerwanden zodat fietsers via een hellend vlak in het talud de sporthal kunnen bereiken. Verder rest ons enkel nog de toplaag van het fietspad af te werken, maar dit is pas mogelijk wanneer de asfaltcentrales weer openen. Als dat gebeurd is, kunnen we het project afronden.”

De fietsinfrastructuur wordt aangelegd met een comfortabele asfaltverharding van 3,5 m breed met verlichting.

Anticiperen

Door te anticiperen op de bodemgesteldheid en eventuele problemen in de wintermaanden, laat Colas zien dat het steeds een blik vooruit werpt. “Ook op de fietsostrades in het algemeen hebben we een tijd geleden geanticipeerd. In samenwerking met Colas Noord-Oost in Limburg en Wirtgen ontwikkelden we een glijbekistingsmachine die boordstenen simultaan aan beide kanten van het fietspad kan plaatsen. En dat zorgt uiteraard voor een grote tijdswinst. Het is de kracht van Colas om steeds oplossingsgericht te denken en zo tegemoet te komen aan de wensen van de klant. In dit project zijn we een half jaar later gestart, maar we slaagden er toch in om het project tegen het einde van 2020 zo goed als af te werken”, besluit Joris Verbeiren.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details