Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Kostenefficiënt oude leidingen vullen met hardschuim
Graafwerken zijn beperkt, want via het vulpunt van uw gas- of waterleidingen, petrochemische leidingen, riolering en andere nutsleidingen stelt ALV oude leidingen buiten dienst.

Kostenefficiënt oude leidingen vullen met hardschuim

Ongebruikte rioolbuizen of leidingsystemen kunnen instortingen of verzakkingen veroorzaken. En ook het risico op knaagdier- of wateroverlast is reëel. Maar met Benefil wordt dit gevaar geëlimineerd. Dit hardschuim, bestaand uit twee componenten, vult leidingen, holle ruimtes, tanks … 100 % op. ALV, de tankexpert uit Brugge, gebruikt Benefil sinds 2018 en verovert ook stilaan de inframarkt. “Het toepassingsgebied van dit product is zeer breed en de voordelen bijzonder groot, zeker wat het opvullen van oude rioleringen betreft”, aldus Johnny Fonteyne, zaakvoerder van ALV.

In Hooglede werd 1.6 km oude waterleiding opgevuld.

Benefil is een Nederlands product op basis van hars. Origineel werd het product gebruikt als grondverbeteraar, maar vandaag doet het ook dienst voor het verhogen van verzakte vloeren, het opvullen van holle ruimtes zoals rioleringen of het opvullen van mazouttanks. ALV profileert zich als specialist voor tankcontroles, buitendienststelling van tanks en het plaatsen van nieuwe tanks en tankinstallaties. Sanering omvat een belangrijk onderdeel van de activiteiten en daarbinnen kijkt ALV dus niet alleen naar tanks, nog steeds de corebusiness, maar ook naar oude rioleringen, verzakte vloeren en funderingen …

De leidingen opvullen met Benefil hardschuim is een efficiënte en budgetvriendelijke oplossing.

Oude leidingen kunnen allerlei problemen met zich meebrengen zoals slijtage, ongedierte, gas opbouw, watervoerend worden en andere overlast. De leidingen opvullen met Benefil hardschuim is een efficiënte en budgetvriendelijke oplossing. Graafwerken zijn beperkt, want via het vulpunt van uw gas- of waterleidingen, petrochemische leidingen, riolering en andere nutsleidingen stelt ALV oude leidingen buiten dienst. Johnny Fonteyne: “Door de kracht van het schuim wordt alle water en slib uit de leidingen geduwd, met een druk tot 4 bar, totdat de rioleringsbuizen volledig zijn opgevuld met het schuim. Het uitgeharde schuim heeft een bijzonder hoge draagkracht waardoor toekomstige verzakkingen uitgesloten zijn en ook de snelheid van uitvoering, tot 200 m opvullen per uur, is een grote troef. Maar misschien wel het grootste voordeel van de Benefil-methode is dat de leidingen kunnen blijven zitten en dat er geen extra graafwerken nodig zijn om de leidingen te verwijderen. En er zijn maar enkele vulpunten nodig om kilometers oude leidingen te vullen.”

In Kuurne werd met Biofil een verzakte vloer van een loods gelift, terwijl de loods operatief kon blijven.

Breed toepassingsgebied

Dat ALV niet enkel wordt ingeschakeld voor het saneren en opvullen van oude tanks, nog steeds de corebusiness van het bedrijf, is niet verrassend. Johnny Fonteyne: “Benefil is gewoon een bijzonder efficiënt en nuttig product voor het buitendienststellen van oude rioleringen. Onlangs werd ALV in Waasmunster nog ingeschakeld om de rioleringen, over een afstand van ongeveer 900 m, op te vullen. En het toepassingsgebied gaat nog breder dan tanks en leidingen. Ook voor het renoveren van industriële vloeren worden we steeds vaker ingeschakeld. Zo herstelden we in Kuurne de vloer van een 2.600 m² grote loods waarvan de vloer verzakt was door het gewicht van de rekken. Terwijl wij de vloer liftten en verstevigden kon de loods gewoon operatief blijven. Op een oude boerderij hebben we dan weer de bodem verstevigd nadat weggezakte funderingen voor scheuren in de muren had gezorgd. In Hooglede hebben we 1.6 km oude waterleiding opgevuld en op de luchthaven van Oostende vulden we voor 160 kubiek oude tanks die niet verwijderd konden worden. Dus ook qua volumes staat er eigenlijk geen limiet op.”

Door de kracht van het schuim wordt alle water en slib uit de leidingen geduwd.

Geen resten

Omdat het product on site wordt gemaakt uit twee componenten, kan er steeds de juiste hoeveelheid gemaakt worden en worden overschotten tot een minimum beperkt. “Het product wordt op de werf gemaakt en de sterkte wordt aangepast aan de toepassing. Met 1m³ harsmengsel kunnen we +/- 25m³ hardschuim produceren. Op die manier houden we extra vrachtwagens van de baan en vermijden zo extra CO2-uitstoot”, besluit Johnny Fonteyne.      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details