Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Metro3 zoomt in op diepfunderingen
Het lot ‘Diepfunderingen’ van dit project brengt enkele pittige uitdagingen met zich mee

Metro3 zoomt in op diepfunderingen

Het lot ‘Diepfunderingen’ voor het Toots-project werd binnengehaald door de tijdelijke vereniging SOFRACO, samengesteld uit Franki Foundations en Soetaert. Franki Foundations is verantwoordelijk voor het uitgraven van de baretten, inclusief de installatie van geprefabriceerde elementen, de realisatie van diepwanden en een secanspalenwand gevormd door boorpalen van grote diameter. Arnaud Gaascht, werfleider bij Franki Foundations, vertelt ons welke uitdagingen hij en zijn collega’s op de werf aan de Stalingradlaan aangaan.

Franki Foundations hanteert een techniek reeds eerder met succes toegepast op de werf The One. Eerst worden baretten van 1000 en 1500 mm breed en 28 tot 35 m diep uitgegraven. De baretten van 1000 mm zijn bestemd als fundering van tijdelijke stalen structuren zodat de daaropvolgende grondwerken vlot kunnen verlopen. In de baretten van 1500 mm breed zullen geprefabriceerde betonnen kolommen worden geplaatst. Eens deze baretten de juiste aanzetdiepte bereikt hebben, worden die gevuld met bentoniet. Daarna wordt het bentoniet ontzand en worden de stalen wapeningskooien geplaatst. Tenslotte worden de betonnen kolommen geïnstalleerd en gaat het betonneren van start. In deze laatste fase wordt het bentoniet naar boven gestuwd, zodat dit na het zuiveren ervan opnieuw kan gebruikt worden. Arnaud Gaascht: “We betonneren erg langzaam om te voorkomen dat de prefab kolom kantelt. Een tolerantie van slechts 1 % is toegelaten, wat een uitdaging van formaat betekent. Voor de baretten van 1000 mm met metalen structuren is de situatie nog complexer, in die zin dat deze pas ná het betonneren worden geïnstalleerd. We hebben er momenteel twee uitgevoerd en alles is volgens plan verlopen.”

Aangezien de werf zich midden in de Brusselse binnenstad bevindt, gelden er heel wat beperkingen, vooral qua beheer van de beschikbare ruimte.

Logistiek huzarenstukje

Aangezien de werf zich midden in de Brusselse binnenstad bevindt, gelden er heel wat beperkingen, vooral op het vlak van beschikbare ruimte. “Enkel en alléén om de hulpkraan te monteren, is een platform van 50 m lang en 12 m breed vereist. Daarbij komen nog onze graafkraan en de machines van de andere aannemers. Hoewel we “just in time” werkten, moesten de wapeningskooien, kolommen en metalen structuren gedurende een korte periode gestockeerd worden. Het kwam er dus op aan de beschikbare ruimte optimaal te benutten”, beklemtoont Arnaud Gaascht. Bovendien moesten de aannemers er tevens voor zorgen dat de nabijgelegen woningen permanent toegankelijk bleven voor de hulpdiensten. Franki Foundations rondde de werkzaamheden aan de ‘oneven zijde’ van de Stalingradlaan af en zal binnenkort starten aan de overkant van deze belangrijke verkeersader. Een andere bijkomende beperking is het continu vrijwaren van een doorgang voor het verkeer. Maar al deze inspanningen zullen lonen, want zodra het project voltooid is, zal het voor bewoners, pendelaars en toeristen weer een stuk makkelijker zijn om zich in onze drukke hoofdstad te verplaatsen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details