Enkele jaren geleden stelde de directie van het Erasmusziekenhuis ambitieuze bouwplannen voor. Een nieuw gebouw en parking moeten tussen 2023 en 2025 de capaciteit van het ziekenhuis verhogen. “De infrastructuur was ook gedeeltelijk verouderd”, zei directeur Patrick Goblet in 2015. “Ondertussen evolueert de ziekenhuiswereld en worden de opnames steeds korter. Om het ziekenhuis te verankeren in de 21ste eeuw waren aanpassingen noodzakelijk.”
En zo geschiedde. De laatste jaren was de site in het westen van Brussel een bedrijvige bouwplaats. Ook Lameire Funderingstechnieken werkte de voorbije jaren op de site in Anderlecht. Het bedrijf voorzag er de beschoeiing voor de bouw van een ondergrondse tunnel tussen twee ziekenhuisblokken en ondersteunde de constructie van een groot parkingcomplex. Daar paste het verschillende funderingstechnieken toe. “175 meter berlinerwand als beschoeiing voor de waterciternes en verdiepte funderingen”, legt Nicolas De Pestel, projectingenieur bij Lameire uit. “Die is tijdelijk en wordt nadien gerecupereerd. En verder ook nog een verankerde secanspalenwand om een grondkering van gemiddeld zes meter te realiseren. Die is dragend, definitief en zal ook zichtbaar blijven als wand in de parking, zonder voorzetwand. Dat is mogelijk omdat er geen grondwater achter de wand zit. Het geeft een niet-alledaags, bijna architecturaal eindresultaat, wat leuk is om te zien. We integreerden ten slotte nog 224 schroefpalen onder het gebouw.”
Lameire zette tijdens het project twee paalmachines in voor de secanspalenwand, één installatie voor de berlinerwanden en één paalmachine voor de schroefpalen. Nicolas De Pestel genoot van het ziekenhuisproject: “Het is altijd leuk om verschillende funderingstechnieken toe te passen op één werf. Dat zorgt voor voldoende afwisseling. Vooral in combinatie met de andere projecten die we op de site mee ontwikkelen.”
Een goede coördinatie was noodzakelijk om alles binnen de vooropgestelde planning en met de minste hinder voor het ziekenhuis te laten verlopen”, zegt Nicolas De Pestel. “Vooral omdat tijdens het project bleek dat er nog bijkomende beschoeiing nodig was. Snel reageren en flexibel zijn, dat was echt noodzakelijk. Maar we brachten het project gelukkig vlot tot een goed einde.”