Herinrichting N134

Aquafin koos voor kunststof persleidingen die Ambaro kan spiegellassen.

01:55
29-03-2019

Poederlee | Herinrichting N134

2, 5 kilometer drukpersleiding van Poederlee tot Lichtaart

De N134 tussen Poederlee en Lichtaart krijgt een nieuw fietspad. Kruispunten, bushaltes en de spoorwegovergang worden heringericht. De hele herinrichting is in handen van NV Ambaro uit Lichtaart. De aannemer legt op het hele traject ook een drukpersleiding aan die het vuil water van Poederlee en de ruime omgeving naar het waterzuiveringsstation in Lichtaart pompt. De leidingen zijn op maat gemaakt door de firma Deschacht. 

Gedelegeerd bestuurder Etienne Roos van Ambaro: “Naast de herinrichting van de weg is ons grootste werk de aanleg van de drukpersleiding met een diameter van 500 Aquafin koos voor kunststof persleidingen die we kunnen spiegellassen. Het grote voordeel van spiegellassen: je smelt de buizen letterlijk tegen elkaar. Zo ontstaat één lange leiding. Het risico op lekken is heel wat kleiner dan bij buizen die je met een mof verbindt.”

Herinrichting N134

Deschacht liet de leidingen op maat produceren.


Maatwerk verhoogt efficiëntie
Voor de drukpersleiding ging Ambaro in zee met Deschacht, die de leidingen op maat liet produceren. “Het gaat om persbuizen in polyethyleen met een diameter van 500 mm en een wanddikte van 45 mm”, vertelt Sven De Geyter, projectleider bij Deschacht. “Het voordeel van leidingen in polyethyleen is dat ze veel sterker zijn dan leidingen met eenzelfde wanddikte in andere materialen zoals beton of gres. Standaard hebben deze buizen een lengte van 12 m. Wij hebben leidingen van 13, 5 m per stuk laten maken door onze leverancier in Italië, om zo de volle ruimte van een opligger te kunnen benutten.”

“Dankzij onze grote pool aan leveranciers kunnen we dergelijke maatoplossingen bieden”, vult Sven De Geyter van Deschacht aan. “Het kwam er vooral op aan om samen met de leverancier en met Ambaro een planning op te maken wanneer welke leiding moet geleverd worden, zodat het werk op de werf te allen tijde vlot kan verlopen.” In totaal gaat het om een drukpersleiding met een lengte van 2, 5 km.

“Dankzij dat maatwerk waren er minder transporten nodig om de volledige lading ter plaatse te krijgen. Onze mensen konden zo continu blijven lassen. Ze hadden ook veel minder laswerk. Daardoor wonnen we tijd”, bevestigt Etienne Roos van Ambaro. 

Herinrichting N134

Langs het traject van het fietspad tussen Poederlee en Lichtaart wordt ook een nieuwe drukpersleiding gelegd.


Gescheiden riolering
Een deel van de rioleringswerken omvat de aanleg van een gescheiden riolering. De gescheiden riolering legt Ambaro aan met kleine persleidingen, gres- en pvc-buizen en kleine pompunits. “We sluiten die riolering ook op de huizen aan. Omdat de N134 een echte verbindingsweg is waarlangs alleen in de dorpskernen veel huizen staan, valt dat werk in hoeveelheid mee”, aldus Etienne Roos van Ambaro.

Prijs, filialen en service
“Wat voor dit project de doorslag gaf om voor Deschacht te kiezen? Hun prijs, omdat in een openbare aanbesteding elke leverancier dezelfde materialen en kwaliteit moet aanbieden. Ook hun vestiging in Geel ligt niet al te ver van de werf. Heel handig, want geregeld moeten we bijkomende stukken en materialen gaan halen om onverwachte problemen op te lossen. Ook hun service na levering is een groot pluspunt. Ze spelen kort op de bal, antwoorden op al je vragen, lossen problemen op en geven advies over plaatsing. Dankzij de goede samenwerking tussen NV Ambaro en Deschacht en het feit dat wij als flexibel familiebedrijf gespecialiseerd in riolerings- en verhardingswerken alles in eigen beheer kunnen uitvoeren, in ons eigen dorp nota bene, loopt dit project op wieltjes”, besluit Etienne Roos.   

Tekst: Deschacht, Liesbeth Verhulst
Beeld: Deschacht, Ambaro

GROND/WEG/WATERBOUW partners

HusqvarnaPladdet BV Biervliet