Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Registratie InfraTech 2023 geopend
Tijdens InfraTech 2023 zal voor de eerste keer ook het congres ‘Bouwen in Water’ plaatsvinden op 19 januari 2023.

Registratie InfraTech 2023 geopend

Veel aandacht voor bouwen in het water 

Infraprofessionals kunnen zich weer registreren voor het grootste platform voor de sector in de Benelux: InfraTech. Na een gedwongen online-versie in 2021 gaan de deuren van Rotterdam Ahoy van 17 tot en met 20 januari 2023 weer wagenwijd open voor de 15e editie van de vakbeurs en de bijbehorende kennissessies en congressen. 

Op InfraTech 2023 bevindt zich een nieuw plein op de beursvloer, speciaal gericht op de waterbouw. Het nieuwe Waterbouwplein is een ontmoetingsplek voor alle waterbouwbedrijven (groot en klein), die zich onder andere bezighouden met civiele kunstwerken, landwinning, baggerwerk, hoogwaterbescherming, constructieve waterbouw, havenontwikkeling en gebiedsinrichting. De publieke sector is met eigen pleinen ook vertegenwoordigd op InfraTech en dat maakt het voor waterbouwbedrijven erg interessant om rechtstreeks met hen in contact te komen. 

Het Waterbouwplein ligt op een prominente plek in in hal 1, de hal met het thema Infra en heeft plek voor 10 organisaties die ieder een eigen infobalie krijgen en een gezamenlijke bar. 

Ook deze editie is er weel veel aandacht voor innovaties.

Nieuw eiland in de Westerschelde

Tijdens InfraTech 2023 zal voor de eerste keer ook het congres ‘Bouwen in Water’ plaatsvinden op 19 januari 2023. Dat is een voortzetting van het eerdere congres World Water Works, dat op 23 en 24 maart 2016 plaatsvond in Antwerpen. Het symposium behandelt de bouw en inrichting van een nog aan te leggen industrieel energie-eiland in of nabij de monding van de Westerschelde. In het eiland wordt een een waterkering in de Westerscheldemonding opgenomen in het kader van bescherming van het achterland met daarbij oog voor de toegankelijkheid van de Westerscheldehavens en een tweede Noord-Zuidverbinding. En er is plek voor een nieuwe zeecontainerterminal aan de zeezijde met een offshore werkhaven en de mogelijkheden voor het accommoderen van kerncentrale(s), een LNG terminal, alternatieve energievoorzieningen uit zon, wind en getijde en de vestiging van nieuwe industrie. De grote vraag tijdens het symposium is of de kosten/batenverhouding van grootschalige ingrepen gunstig is. Is er behoefte aan nieuwe zeehavens op een eiland met op- en overslagcapaciteit voor alle soorten van lading, richting de havens van Antwerpen, Gent, Vlissingen. Noord-Frankrijk zal middels het Seine-Nord Canal ook tot het achterland van deze havens behoren.

De beursvloer van InfraTech 2019.

Kern van het vraagstuk is of een waterkering in de Westerschelde, op den duur onontkoombaar is in het kader van veiligheid, zeespiegelstijging en verdere economische ontwikkelingen. Of is de schade aan de natuur die daardoor ontstaat ontbindend? Met deze afweging kan een duurzaam antwoord gegeven worden op alle deelvragen waarvoor de Westerschelde de inwoners en de industrie van het Scheldebekken plaatst. 

Antwerpen

Het symposium is bedoeld om ideeën te presenteren, kennis uit te wisselen en meningen te sonderen over een op termijn noodzakelijke slimme herinrichting van de Westerschelde. De mogelijke bouw van een nieuw waterbouwkundig meesterwerk in de monding van de Westerschelde bestaande uit een multifunctioneel eiland met een waterkering is een mogelijkheid. Een dam evenwijdig aan de Zeeuwse kust met mogelijkheden voor getijdenenergie, die een nieuw getijdengebied voor de kust vormt is een andere.

Doel is om de Westerschelde-havens betrouwbaar toegankelijk te houden en het achterland te beschermen tegen de stijgende waterspiegel. Verbetering van de nautische veiligheid op de Westerschelde om blokkades, zoals recentelijk onder andere in het Suez­kanaal en de Elbe, te voorkomen, lijkt nodig. Ook wordt onderzocht of de verhoging van dijken en de bescherming van Antwerpen tegen hoog water beperkt kan worden. Een waterkering in de monding is immers een klassieke oplossing. 

InfraTech is al jaren een magneet voor jong talent.

InfraTech 2023 kent daarmee een interessante schakel met de Belgische (water)bouwbranche. Naast de waterbouw biedt het grootste platform voor de infrabranche in de Benelux tal van andere hoogste actuele thema’s, waaronder dat ‘Mobiliteit en Logistiek’, ‘Vervanging en Renovatie’, ‘Digitale Infra’, ‘Human Capital’ en ‘Klimaat en Verduurzaming’. Nieuw dit jaar is ook de Infra Career Lounge, waar exposanten van InfraTech een eigen meetingpoint hebben om jonge talenten te ontvangen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details