Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Studiebureau profileert zich steeds meer op internationale metromarkt
© Gérard Rolland, Yasmina Aliane: Het grote Brusselse metroproject opende de voorbije tien jaren deuren voor Sweco, dat zich nu stevig profileert op de internationale metromarkt.

Studiebureau profileert zich steeds meer op internationale metromarkt

Sweco Belgium werkt al sinds de start van het grootschalige project in 2009 als leidend ingenieursbureau binnen de tijdelijke maatschap (TM) Bureau Métro Nord (BMN) mee aan de realisatie van de nieuwe metrolijn. “Een zeer lang, maar zeer waardevol traject waarin de kwaliteiten van Sweco uitstekend van pas komen”, vertelt Pierre Vandenbossche, projectleider bij Sweco.

De toekomstige Metro 3 zal de reizigers een nieuwe as binnen het metronetwerk aanbieden die de stations Bordet en Albert in slechts 20 minuten met elkaar verbindt. Het project wordt geleid door de MIVB en Beliris en is een partnerschap tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat als doel heeft de mobiliteit met het openbaar vervoer, de levenskwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid in de hoofdstad aanzienlijk te verbeteren.

© Gérard Rolland, Yasmina Aliane: Voor de aanleg van de Grand Paris Express kwamen in 2014 en 2015 heel wat projecten op de markt.

Van a tot z betrokken

Beliris vertrouwde in 2009 aan de TM Bureau Métro Nord (BMN) de haalbaarheidsstudie toe van de uitbreiding van een zeer performant openbaarvervoersnetwerk naar het noorden van Brussel. Aan het roer van die TM staat het gekende ingenieurs- en adviesbureau Sweco. Het eerste deel van de studie, ‘socio-economische opportuniteit en strategie’, werd reeds in 2012 afgerond. Het tweede deel van de studie sloeg op de technische en geotechnische haalbaarheid om het ideale traject van de metrolijn tussen het Noordstation en Bordet vast te leggen. Het derde deel van de studie omvatte het voorontwerp. 

Pierre Vandenbossche: “Als studiebureau zijn we van a tot z bij het project betrokken. Alles begint met een haalbaarheidsstudie. Het gekozen reistraject voor Metro 3 heeft het grootste reizigerspotentieel en is bovendien het kortste en dus goedkoopste van de drie onderzochte trajectvarianten. Het tracé scoort ook het best op vlak van technische haalbaarheid. De nieuwe metrolijn telt 7 stations: Liedts, Collignon, Verboeckhoven, Riga, Linde, Vrede en Bordet. De Brusselse regering legt de eindhalte van Metro Noord in Bordet, maar behoudt de mogelijkheid om deze metrolijn in een latere fase te verlengen tot Haren.”

© Beliris, Architecture Bureau Métro Nord: De toekomstige Metro 3 zal de reizigers een nieuwe as binnen het metronetwerk aanbieden die de stations Bordet en Albert in slechts 20 minuten met elkaar verbindt.

Nauwgezet opvolgen

Als leidend studiebureau houdt Sweco gedurende het hele project de vinger aan de pols. “Bij zo’n langdurig project kunnen er doorheen de jaren een aantal dingen wijzigen of bijgestuurd worden”, vertelt Pierre Vandenbossche. “Een nauwe opvolging is dan ook noodzakelijk. Op dit moment gaat het project een nieuwe fase in met de realisatie van de nieuwe tunnel aan het noordstation. De samenwerking en verstandhouding met alle betrokken partijen verloopt zeer vlot op technisch en organisatorisch vlak. Het zijn dan ook allemaal spelers die vertrouwd zijn met projecten van deze grootorde. Dat is ook één van de sterktes van Sweco. We hebben de expertise, ervaring, flexibiliteit en capaciteit om dergelijke projecten uit te voeren.”

“Metro 3 was bij aanvang het grootste metroproject dat de laatste decennia in België op de markt kwam”, gaat Anne-Caroline Kiekens, operational manager bij Sweco, verder. “Een haalbaarheidsstudie toonde aan dat een nieuwe metrolijn de beste oplossing was voor een hoogperformant openbaarvervoersnetwerk richting het noorden van Brussel. Het is een complex project, met vele stakeholders en moeilijke beslissingen. Op dit moment gebeurt ook de milieu-effectenstudie, in het kader van de vergunningsaanvraag. Zo wordt bijvoorbeeld een enkele tunnel afgewogen tegenover 2 parallelle tunnels en wordt bekeken of voor bepaalde stations de vormgeving verbeterd kan worden. Het vraagt veel energie om met alle partijen tot de beste en juiste oplossingen te komen.”

© Beliris, Architecture Bureau Métro Nord: Sweco Belgium werkt al sinds de start van het grootschalige project in 2009 als leidend ingenieursbureau binnen de tijdelijke maatschap (TM) Bureau Métro Nord (BMN) mee aan de realisatie van de nieuwe metrolijn.

Internationale projecten

Het grote Brusselse metroproject opende de voorbije tien jaren deuren voor Sweco, dat zich nu stevig profileert op de internationale metromarkt. “Voor de aanleg van de Grand Paris Express kwamen in 2014 en 2015 heel wat projecten op de markt. De kennis die we toen al vergaard hadden tijdens het studiewerk voor Metro 3, heeft ons aangezet om ook mee te dingen naar de projecten in Parijs. Met succes, want zowel bij de werken aan lijn 15, 16, 17 als 18 werd Sweco betrokken. De ervaring die we daar intussen opdeden, komt dan weer van pas in Brussel. Verder werkte Sweco ook mee aan de metro van Amsterdam en Stockholm. Op het vlak van metrostudies behoren we dan ook tot de Europese top. Zelfs de specifieke spooraspecten, zoals spooraanleg en voeding, hebben steeds minder geheimen voor ons”, besluit Anne-Caroline Kiekens.     


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details