In het VDAB competentiecentrum in Bilzen vond op 2 en 3 maart de eerste opleiding plaats voor de werknemersopleiding ‘aanleg van nieuwe riolen’. De nieuwe opleiding kadert binnen een ruimere samenwerking tussen VDAB en VLARIO. Daaronder valt ook de opleiding ‘Leiding 4’, een opleiding met een focus op renovatie van riolen, voor zowel werknemers als -zoekenden. “We zijn zeer verheugd dat we samen op een gestructureerde manier deze knelpuntberoepen kunnen aanpakken”, vertelt Tinne Lommelen, directeur van VDAB Limburg.
Nieuwe rioleringen aanleggen is vakwerk. En dat vakwerk wordt niet altijd even goed uitgevoerd. “We merken in de sector dat de kwaliteit van de aanleg van riolen en het maken van huisaansluitingen erop achteruitgaat”, vertelt VLARIO-directeur Wendy Francken. “Daarom hebben we deze vervolmakingsopleiding op poten gezet voor arbeiders die specifiek bezig zijn met dit soort werk. Als een rioolleiding op de juiste manier wordt aangelegd en aangesloten, met de juiste materialen en volgens de juiste methodiek, dan kan ze zeker 75 jaar blijven liggen.”
VDAB en VLARIO sloegen de handen in elkaar om de opleiding zo gericht mogelijk op de noden van sector af te stemmen. “We proberen met VDAB heel sterk in te zetten op dit soort samenwerkingen”, verduidelijkt Tinne Lommelen. “VLARIO komt als sectororganisatie aankloppen met heel specifieke noden voor de sector waar wij voor werken: de arbeidsmarkt. En wij luisteren graag, want het aantal knelpuntberoepen groeit. Samen kunnen we de pijnpunten blootleggen en bekijken hoe we ze het hoofd kunnen bieden. VDAB krijgt zo een beter zicht op de jobs van de toekomst en VLARIO krijgt van ons dan weer de nodige kritische vragen voorgeschoteld. Door op die manier aan elkaar te snuffelen zijn deze twee opleidingen ontstaan.”
Enerzijds is er de opleiding ‘aanleg van nieuwe riolen’. Tinne Lommelen: “Deze opleiding spitst zich enkel toe op werknemers. Naast VLARIO werken we voor deze opleiding ook samen met Constructiv en een aantal leveranciers van materialen, die tevens ook de nodige kennis en kunde implementeren door hun aanwezigheid. Met deze opleiding zetten we extra in op expertise voor de aanleg van rioleringen en het maken van lokale huisaansluitingen volgens de regels van de kunst.”
Wendy Francken bevestigt: “De vraag kwam vanuit de rioolbeheerders zelf en belandde zo op de VLARIO-agenda. We zetten al lange tijd in op kwaliteitscontroles bij productie, maar een goed product moet ook goed geplaatst worden. Het doel dit van dit project met de VDAB, leveranciers en fabrikanten is een betere kwaliteit van de uitgevoerde werken om zo het productie- en uitvoeringsproces in zijn totaliteit te verbeteren. Voor alle duidelijkheid: dit is een vervolmakingsopleiding waarin de meest voorkomende fouten worden aangekaart, zowel voor hoofdriolering als huisaansluiting.”
Een tweede opleiding, ‘Leiding 4’, spitst zich toe op de renovatie van riolen. Deze opleiding, gefinancierd door de Provincie Limburg en ingediend via Confederatie Bouw, heeft als doelgroep zowel werknemers als werkzoekenden. Al moet die laatste groep wel een langer traject doorlopen. “Dit project zit in een ontwikkelingsfase en wordt momenteel door een kerngroep verder vormgegeven”, vertelt Tinne Lommelen. “Ook hier werken we met de nodige leveranciers en organisaties samen. Er wordt een communicatieplan uitgerold om straks de gemengde doelgroep te kunnen bereiken. Het doel van ‘Leiding 4’ is het bekomen van een kwaliteitslabel. De opleiding moet ervoor zorgen dat enerzijds meer mensen in dat beroep stappen en anderzijds diegenen die in de sector zitten voor een kwaliteitsattest kunnen gaan. We moeten mensen opleiden om de techniek prima te kunnen beheersen.”
Zowel VDAB als VLARIO zijn opgetogen over de eerste stappen van de samenwerking. “De eerste opleiding was een succes en de grote belangstelling toont aan dat we met deze opleidingen zeker de juiste snaar raken”, aldus Wendy Francken. Tinne Lommelen bevestigt: “Het is zeker een productieve samenwerking waarin met de nodige openheid en een duidelijke win voor ogen rond de tafel gezeten wordt. Dit is een mooi voorbeeld van doelmatige opleidingen die gestuurd worden door een duidelijke vraag vanuit de sector.”